Het financiële jaarverslag

huisvanlig-_-Winst-en-verlies-Jaar-2017-_-Periode-1-13

Jaarverslag van de secretaris

Een verslag van de uitgeoefende activiteiten 2017

Familie Koopman is als afgevaardigde van de stichting voor het achtste jaar op rij actief geweest bij Beth Uriel in Zuid-Afrika.

Vrijdag 10 februari was de informatieavond voor de achterban. Er is begonnen met een stamppotbuffet en daarna was er een presentatie van het werk dat de afgevaardigden van de stichting in Zuid-Afrika doen. Men moest goed opletten, want er wordt afgesloten met een ludieke quiz. De hoofdprijs is een meet and greet met de familie Koopman als zij in Nederland op verlof zijn.

Twee mei komt de afgevaardigde van de stichting samen met zijn gezin naar Nederland voor een verlofperiode van twee maanden.

Zeven mei was er een eerste contactmoment voor de achterban om de familie Koopman te ontmoeten.

20 mei is er een mannenontbijt georganiseerd gevolgd door een presentatie van Melvin over het werk van Huis van Lig in Zuid-Afrika. Deze ochtend is afgesloten met een open gebed waarbij de mannen om Melvin heen stonden om hem te zegenen.

’s Avonds was er een zogenaamde ladiesnight. Er waren hapjes en non-alcoholische drankjes. Henderika heeft eerst e.e.a. verteld over haar rol bij Huis van Lig. en haar rol als moeder en vrouw in Zuid-Afrika. Daarna is er een emotionele film vertoond. Ook deze avond is afgesloten met gebed.

Tijdens hun verblijf hebben ze actief de achterban benaderd, onder andere door het bezoeken van huiskringen waar zij als zendelingen van de Bethel aan gekoppeld zijn.

Daarnaast is er nog contact geweest met de Royal Mission school in Drachten met de bedoeling om studenten naar Zuid-Afrika te laten komen. Zij kunnen bij Beth Uriel genoeg werkzaamheden verrichten en de medewerkers ondersteunen. Daarnaast kunnen zij een voorbeeld zijn voor de jongens die bij Beth Uriel verblijven.

Drie juli is de vertegenwoordiger van de stichting weer vertrokken naar Zuid-Afrika.

van 1 t/m 22 december gaat familie Akkerman, als vrienden van de stichting, op eigen kosten naar Zuid-Afrika om de familie Koopman op te zoeken en de ondersteunen/bemoedigen waar dat mogelijk is.

Willem en Matthijs gaan vooral veel met Melvin mee naar BU en proberen contact te krijgen met de jongens. Daarnaast ondersteunen ze Melvin waar dat mogelijk is.

Evelien brengt vooral veel tijd door met Henderika (en de kinderen).

Zowel Melvin als Henderika en de kinderen worden bemoedigd door de familie Koopman.

Voor de jongens van BU wordt er een speciale Thanksgiving maaltijd georganiseerd. Ze wilden de jongens het gevoel geven dat de jongens uit eten waren in een chique restaurant, iets wat normaal bijna onmogelijk is vanwege de financiële situatie! Ook wil men een voorbeeld zijn hoe de relaties in een gezin horen te zijn. De jongens komen allemaal uit gebroken gezinnen of zijn (half) wees. Tijdens deze avond, is met goedkeuring van de jongens, beeldmateriaal gemaakt welke in 2018 gebruikt kan worden voor promotie doeleinden.

Het jaar is op 30 december afgesloten met een prachtige oliebollenactie. Op deze manier kon het jaar positief afgesloten worden en is er een mooi extraatje mogelijk voor het werk van de stichting in Zuid-Afrika.

Er zijn in 2017 drie nieuwsbrieven verschenen. Daarnaast is er regelmatig een gebedsmail verstuurd voor een selectieve groep.

Nog steeds bezoeken de jongens vrijwillig de Bijbelstudie op maandagavond en gaan op zondag mee naar de kerk. Wat betreft de dagelijkse leiding bij Beth Uriel zien we gelukkig dat deze steeds positiever wordt. Langzaam maar zeker wordt een goed fundament gelegd voor een betrouwbaar tehuis waar het evangelie centraal staat en de medewerkers getuigenissen zin.

We zijn erg dankbaar voor alle vrijwilligers die voor korte en lange tijd komen helpen in Zuid-Afrika om het werk handen en voeten te geven.

Geweldig voor alle steun die wij, op welke manier dan ook, mogen ontvangen.